پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 183753
نرخ دلار برجام را نقض کرد/ ارز براي عدد ممنوعه 3/6 تره هم خورد نکرد!
تاریخ انتشار : 1394/09/08 11:12:17
نمایش : 998
قيمت دلار با عبور از مرز 3665 تومان به سياست هاي اقتصادي متکي به توافق هسته اي (برجام) پوزخند زد.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار به نقل از سرويس اقتصادي شبکه اطلاع رساني مرصاد، در بازار تهران قيمت ارز به بالاترين سطح در چند سال گذشته رسيد.

بر اساس اين گزارش هم‌اکنون دلار با 15 تومان افزايش نسبت به ظهر ديروز و 33 تومان رشد نسبت به روز پنج شنبه به 3665 تومان رسيد.

يورو هم با 15 تومان افزايش 3870 تومان، پوند با 20 تومان رشد 5500 تومان و درهم با افزايش 9 توماني 1000 تومان به فروش مي‌رسد. علاوه بر اين يوان چين به عدد 585 تومان رسيده است.

يکسان سازي نرخ ارز و بازگرداندن آرامش به بازار يکي از مهم ترين شعارهاي اقتصادي دولت يازدهم بوده است.

اين موضوع تا حدي براي دولتمردان تدبير و اميد، حياتي بود که حتي در روزهاي ابتدايي دولت، هنگامي که نرخ ارز سير نزولي گرفته بود، اظهارات رييس بانک مرکزي ناگهان از ادامه نزول بهاي ارز جلوگيري کرد تا بر اساس آنچه دولت مدعي آن بود، کاهش قيمت غيرواقعي نباشد.

حسن روحاني در 17 آذر سال گذشته، به صراحت از سياست دولت براي يکسان سازي نرخ ارز و بازگرداندن آرامش به بازار خبر داد و عامل اين موضوع را نيز اجرايي شدن توافق ژنو عنوان کرد.

روحاني در بخشي از اظهارات خود گفت: "تحولات اخير در روابط خارجي و پيام اميدوارکننده و آرامش بخش آن به آحاد مردم باعث شد تا بازار ارز بر خلاف مسير دو سال گذشته خود به آرامشي نسبي برسد."

رييس دولت تدبير و اميد وعده داد: "دولت تلاش مي‌کند تا در رابطه با نرخ ارز يکسان سازي صورت گيرد و در اين مسير حرکتي تدريجي و سنجيده را دنبال مي‌کنيم و اقدامي عجولانه نخواهيم کرد."

اندکي بعد، ولي الله سيف رئيس کل بانک مرکزي نيز در راستاي اظهارات روحاني، به اجراي توافق نامه ژنو اشاره کرد و گفت: "بازار ارز طي روزهاي آينده روند باثبات بيشتري را به خود خواهد ديد و حتي شاهد سير نزولي در بازار آزاد خواهيم بود."

او نيز با وعده کاهش تدريجي نرخ ارز، ادامه داد: "در آينده پس از ديدن نشانه‌‌هاي رشد اقتصادي، کاهش تدريجي نرخ دلار در بازار ادامه خواهد داشت."

با اين حال و با وجود وعده هاي صريح روحاني و سيف، قيمت دلار در روزهاي گذشته رکوردشکني کرد و از رقم مشابه آن در آغاز به کار دولت روز به روز در حال فاصله گرفتن است.

بر اساس گزارش رسمي بانک مرکزي، نرخ دلار در روزهاي آغازين دولت يازدهم (شهريور ماه سال 92) برابر با 3177 تومان بوده است.

اين قيمت طي شش ماهه دوم سال 92 تا اسفند ماه نسبتا روند ثابتي را طي مي کند اما هم زمان با اوج گرفتن مذاکرات هسته اي با غرب روند صعودي قيمت دلار آغاز مي شود.

قيمت دلار نه تنها مطابق اظهارات روحاني و سيف، کاهش نيافت بلکه در پايان سال 92 دوباره مرز 3100 تومان را پشت سر گذاشت. دلار در آغاز سال 93 بار ديگر با شوک افزايش قيمت مواجه شد و در 31 فروردين ماه به 3200 تومان و در نهايت در 15 ارديبهشت ماه به رقم 3310 تومان رسيد.

اما قيمت 3665 توماني دلار در چند روز باقي مانده به آغاز اجراي برجام يک رکورد بي سابقه و نشان از بي ثباتي بازار ارز در نتيجه سياست هاي برون نگر دولت است.

دلار در حالي از سه هزار و ششصد تومان فراتر رفت که عدد 3/6 به گونه اي تداعي کننده يک رقم ممنوعه در برجام (سقف مجاز غني سازي) است اما ظاهرا دلار نه تنها به مفاد برجامي بلکه به خطوط قرمز آن هم توجه نمي کند.

تصاوير تکميلي: 
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html